História, definícia pojmov, základné pravidlá zápisu programu v TP

 

Pascal je programovací jazyk, ktorý umožňuje zapisovať dobre čitateľné a zrozumiteľné programy. Okrem toho dáva možnosť vhodným spôsobom organizovať – štruktúrovať údaje. Meno „pascal“ nebolo vybrané pre tento programovací jazyk náhodne. Jazyk má meno po známom francúzskom matematikovi a filozofovi Blaise Pascalovi, ktorý zostrojil mechanický kalkulátor na výpočty svojho otca, ktorý pracoval ako vyberač daní. Programovací jazyk pascal navrhol v roku 1970 Niklaus Wirth, profesor technickej univerzity vo švajčiarskom Zurichu, ktorý pri vyučovaní programovania dospel k záveru, že žiadny, z vtedy existujúcich programovacích jazykov vyššej úrovne, nie je vhodný na vyučovanie.

Pascal je programovací jazyk vyššej úrovne. Programovacie jazyky vyššej úrovne umožňujú zapisovať programy v tvare , ktorý je bližší riešenému problému a používateľovi ako „rodnému“ jazyku počítača. Počítače však nerozumejú vyšším programovacím jazykom priamo, ale programy v nich napísané musia byť najskôr prevedené – hovoríme tomu „preložené“ do jazyka počítača.

Každý programovací jazyk musí umožniť opísať údaje, s ktorými bude program pracovať a musí mať súbor príkazov, pomocou ktorých môžeme zapísať algoritmus. Tvar príslušných zápisov nie je vo všetkých jazykoch rovnaký. Napr. priraďovací príkaz, ktorým premennej P priradíme hodnotu 25, sa v pascale zapíše:  P:=25 ale v basicu LET P=25.

 

Príklady z Turbo Pascalu

 

Úloha č. 1: Napíš program, v ktorom počítač naplní pole náhodnými číslami. Veľkosť poľa vopred načíta z klávesnice. Nakoniec program vypíše prvky poľa na obrazovku.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Úloha č. 2: Napíšte program, v ktorom zo vstupu načítate pole celých čísel a vytlačíte ho v opačnom poradí. Počet čísel na vstupe nebude viac ako 100.
 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Úloha č. 3: Napíšte program, ktorý zistí, koľkokrát sa ktoré veľké písmeno anglickej abecedy vyskytne vo vstupnej postupnosti. Načítavanie je ukončené znakom hviezdička *.

program3.txt 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Didaktický projekt: